Wat leren we in groep 3
In groep 3 leren de kinderen écht lezen, taal en rekenen. Ook wordt er veel tijd besteed aan herhaling om de stof goed door te laten dringen.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Door de hele school heen worden de afgesproken en ingeoefende PBS-Kanjerregels wekelijks herhaald en de actuele regel die centraal staat, is vermeld op Social Schools. Bijvoorbeeld: ‘We gebruiken vriendelijke woorden’ of ‘We geven complimenten aan elkaar’
Bij het zien van goed gedrag delen de leerkrachten fiches uit en bij een volle spaarbuis volgt een viering. Zo zijn alle kinderen betrokken bij het verzorgen van een goede en veilige sfeer in de klas.
In groep 3 wordt er veel aandacht besteed aan het zelf oplossen van een probleem; probeer eerst zelf aan te geven dat je iets niet leuk vindt en vraag het kind om te stoppen volgens de stappen van Stop-Loop-Praat. Wanneer het kind doorgaat, mag je de juf vragen te helpen met het oplossen van het probleem.
Bijbelverhalen
Elke week vertellen we verhalen uit de Bijbel, we praten erover met de kinderen, zingen liedjes en bidden. We gebruiken de methode Kind op Maandag. Wilt u weten welk verhaal centraal staat? Die kunt u vinden op verhalen Kind op Maandag
Leren lezen
Ongeveer een derde van alle uren die uw kind in groep 3 op school zit, is het bezig met taal! In de eerste helft van groep 3 is dat zelfs nog meer, want om sneller te kunnen lezen moeten er nu eenmaal veel leeskilometers worden gemaakt.
Al in de eerste schoolweek leert uw kind eenvoudige woorden met 3 letters lezen. Rond de herfstvakantie leest uw kind korte woordjes al vloeiend. Rond kerst kennen de kinderen bijna alle letters en klanken. Aan het einde van het schooljaar leest uw kind al woorden van twee lettergrepen.
Voor de kinderen is het belangrijk dat ze veel kunnen oefenen met lezen, maar ook dat ze leesplezier ontwikkelen. Daarom gaan we in november met groepjes lezen. Samen met ouders lezen de kinderen drie keer in de week in kleine groepjes. Verder bezoeken we ook een paar keer per jaar de bibliotheek.
Spelling
Spelling wordt aangeboden in combinatie met taal. Het eerste half jaar leren de kinderen alle letters aan. Ze leren de schrijfwijze, het klankgebaar, de uitspraak en oefenen direct met het toepassen. Zeker de eerste maanden krijgen de kinderen 2 of 3 nieuwe letters per week aangeboden. Vraagt u uw kind gerust naar de letters en de gebaren.
Leren schrijven
We werken met de methode Handschrift. In deze methode leren de kinderen eerst losse schrijfletters, daarna losse woorden en uiteindelijk zinnen schrijven. De kinderen schrijven het hele jaar met een potlood die zij van school krijgen. Het tweede half jaar wordt ook het verbonden schrift aangeleerd.
Rekenen
We werken met de methode Rekenrijk. Dit is een methode waarbij kinderen met behulp van materialen inzicht krijgen in getallen, sommen en bewerkingen. Veel oefeningen worden aangeboden in een context. Eerst oefenen we met het tellen tot twintig, daarna met bus sommen tot twintig en langzamerhand werken we toe naar het maken van ‘kale’ sommen (13+2=). Zo wordt een nieuwe strategie steeds opnieuw opgebouwd.
In groep 3 bieden wij naast de methode ook oefeningen aan uit de methodiek van Met Sprongen Vooruit. Hiermee oefenen we onder andere het plaatsen van getallen op de getallenlijn tot 100. Ook leren de kinderen getallen tot tien te splitsen. Bijvoorbeeld 5 kun je splitsen in 4 en 1, 3 en 2, 2 en 3, 1 en 4, 0 en 5 en 5 en 0. Verliefde harten komen gedurende het jaar ook regelmatig voorbij, of te wel, welke getallen zijn samen 10? 8-2, 6-4,3-7 enz.
Tijdens rekenen leren de kinderen o.a.:
-
Tellen (tot 100).
-
Automatiseren t/m 10 - splitsen (een getal in twee delen verdelen), verdubbelen en halveren.- +/- t/m 20.
-
Splitsingen
-
Rekenen met geld (euromunten van €1 en €2).
-
Getalbegrip t/m 100.
-
Meten met eigen maat, lengte en gewicht.
-
Klokkijken: halve en hele uren.
Kunst, cultuur, natuur
Op De Nieuwe Wiel wordt veel aandacht besteed aan culturele en kunstzinnige vorming. Naast de projecten en voorstellingen die we vanuit het kunstmenu en cultuurprogramma van Kunst Centraal aanbieden, doet de school meeaan het Natuur- en milieueducatieprogramma. Zo gaan de kinderen van groep 3 in november op excursie naar de boerderij en in het voorjaar op zoek naar ‘Ribbeltje’ in het Oerlemansbosje. Ook krijgen wij mooie leskisten in de klas over de thema’s mondgezondheid, afval opruimen, zaden om te zaaien en Spriet de slak.
Engels
Elke week krijgen de kinderen in groep 3 Engels uit de methode IPockets. Dit is een digitale methode waar de kinderen Engels leren door te spreken, schrijven en luisteren.
Voorbeelden van thema’s die we behandelen zijn; at school, clothes for all weather (autumn), let’s party, winter, people we know, zoo animals (spring), our neighbourhood (summer) en our senses.
Creatieve ontwikkeling
Voor de creatieve vakken gebruiken wij de methode “Moet je doen”. Hierin staan lessen muziek, beeldende vorming en drama. Naast de methode bieden wij ook zelf creatieve lessen aan behorend bij een thema of jaargetijde.
Bewegingsonderwijs
Twee keer in de week hebben we gym in de sporthal die vlak naast onze school ligt. Daar klimmen we, klauteren we, balanceren en springen we. We spelen met de bal, houden wedstrijdjes en estafettes. Kortom, we bewegen met plezier!